RACIO a zdravý životní styl

Dnes jsem si pro Vás připravila další povídací článek. Tentokrát se zaměřím na produkty firmy RACIO, která patří mezi největší výrobce pufovaných výrobků v Evropě. Řekneme si tedy něco o tzv "pufování" a o tom, zda zařadit tyto produkty do zdravého jídelníčku a dozvíte se, jaké výrobky patří mezi mé oblíbené.


Co je pufování a jak probíhá? 

Slovo pufování je odvozeno z anglického puffed - odulý, opuchlý. Na počátku 90. let, byla tato technologie natolik ojedinělá, že pro ni neexistovalo ani české označení. Společnost RACIO ji tedy nazvala pufování - anglické puffed převedla do češtiny jako pufovaný.
Zvlhčená pšenice nebo rýže se dávkuje do pečícího stroje, kde vlivem vysoké teploty (300 °C) a tlaku dochází v krátkém čase k odpaření vlhkosti, nabobtnání zrn a vytvarování korpusů chlebíčků. Touto metodou zachovají nutriční hodnoty a vzroste obsah vlákniny.

Pufování a glykemický index (GI). 

Spousta výživových poradců a odborníků doporučují pufované výrobky (zejména rýžové chlebíčky) vyřadit z jídelníčku, protože mají vysoký glykemický index. Jak to s nimi tedy ve skutečnosti je?
Glykemický index vyjadřuje rychlost za jakou se sacharidy obsažené v přijímané potravě přemění v trávícím traktu na glukózu a ta se dostane do krevního oběhu. Čím rychleji tedy dokáže potravina zvýšit hladinu glukózy v krvi, tím má potravina vyšší GI. Co to tedy znamená pro nás? Sníme-li potravinu, která má vysoký GI, velice brzy po jídle dostáváme hlad a často i chuť na sladké. Proto se často doporučuje jíst potraviny s nízkým GI.


Pufované chlebíčky. ANO nebo NE?

Celá kauza ohledně pufovaných výrobků a vysokého glykemického indexu vznikla tak, že většina hodnot je přebírána ze zahraničí, kde existují pufované chlebíčky prakticky jen z rýže. Vliv tedy nemá jen zpracování, ale i použitá surovina. Pufované Racio chlebíčky tedy nemají všechny vysoký GI. Rýžové mají GI 77, multigrain 57 a pšeničné 45.

Jak to vidím já? 

Pufované chlebíčky jsou dobrou volbou pro rychlé doplnění energie. Pokud dodržujete zdravý životní styl, sportujete a jíte zdravě, tak Vám pár chlebíčků určitě neublíží. Samozřejmě by se nemělo nic přehánět a pokud nesníte na posezení celé balení, rozhodně se o svou štíhlou linii bát nemusíte.


Společnost Racio není ale jen výrobcem pufovaných a celozrnných chlebíčků. Čím vším si tedy můžeme zpestřit svůj jídelníček? Nabídka je opravdu široká, tak pojďte vybírat se mnou :-)

CELOZRNNÉ CHLEBÍČKY

Celozrnné chlebíčky Racio si můžete vychutnat hned v několika variantách. Záleží, na jaké máte zrovna chuť.  Osobně jsem spíš příznivcem tzv. knäckebrotů. Pokud už si ale celozrnné chlebíčky dám, rozhodně to jsou mé oblíbené celozrnné chlebíčky multigrain, jejichž základem jsou pšeničná zrna. Obsahují navíc ještě pololoupanou hnědou rýži, kukuřici, oves a žito. Moje drahá polovička chlebíčky ale miluje a tak to máme doma hezky rozděleno. Nejraději si je vychutnám jen tak samotné, nebo s plátkem šunky a avokádem.


BIO

Jsem moc ráda, že se celozrnné chlebíčky vyrábí také v BIO kvalitě. Na rozdíl od klasických celozrnných chlebíčků mezi nimi najdete i méně známé obilniny jako je např. kamut, špalda nebo amarant. 



SIMPLY

Možná jste si v obchodech všimli veselých a barevných obalů značky Racio. Jedná se o minichlebíčky z řady Simply. Vyrábí se ve třech příchutích: pomeranč, karotka a med. Musím se přiznat, že karotková příchuť mi přišla za začátku trošku zvláštní. Nakonec mi ale zachutnala ze všech nejvíc. Když nestíhám a nemám čas připravit si doma svačinu, jednoduše si je přihodím do kabelky a vím, že při běhání po schůzkách neumřu hlady. Složení mě také mile překvapilo. Simply neobsahují žádné konzervanty, přidané látky a jsou 100% přírodní. U medových a pomerančových chlebíčků mě ve složení trošku mrzí obsažený cukr. Zato karotka je slazena pouze mrkvovým a jablečným koncentrátem. Simply jsou ideální svačinkou do práce nebo na výlety.


KNÄCK SNACK

Další novinkou, kterou začala firma Racio vyrábět jsou žitné snacky - Knäck Snack. Koupit si můžete makové anebo kmínové. Náhodou jsem na ně narazila v obchodě u klasického pečiva a musela je vyzkoušet. Moc se mi líbí, že jsou upečeny z žitné mouky. Ta je oproti pšeničné mouce zdravější a obsahuje také více vlákniny. Snacky si domů kupujeme jako chuťovku třeba jen tak k televizi a výborné jsou také v kombinaci např. s tvarohovou pomazánkou a kouskem dobrého sýru. Mým favoritem se staly jednoznačně kmínové, které jsou oproti makovým chuťově výraznější. 


KNÄCKEBROT

Mezi mé nejoblíbenější Racio výrobky patří rozhodně knäckebroty. Zařadila jsem je do svého jídelníčku po tom, co jsem omezila klasické pečivo z bílé mouky. Všechny knäckebroty jsou vyrobeny z žitné nebo celozrnné žitné mouky. Dokáží Vás dobře zasytit a oproti klasickému pečivu jich nesníte tak velké množství. Žitná mouka má navíc nižší GI než mouka pšeničná. A na rozdíl od klasického kupovaného pečiva máte jistotu, že Vám dlouho vydrží (pokud je dřív nesníte), neztvrdnou a nezkazí se. Protože knäckebroty miluji, mám jich doma stále velkou zásobu. Mým největším oblíbencem se staly žitné knäckebroty se sezamovými semínky a ukusuji je skoro ke všemu. Míchaná vajíčka si bez nich už ani nedokážu představit.


KDYŽ VÁS HONÍ MLSNÁ

Nejsem nijak zvlášť na sladké a nikdy jsem si nekupovala různé oplatky, sušenky a čokolády. A i když si dám na snídani ráda ovesnou kaši, přes den už nic jiného sladkého nejím. No ale když Vás honí mlsná, nic s tím nenaděláte a své chutě prostě uspokojit musíte. Nedávno jsme takhle s přítelem vyrazili na dovolenou. Svištěli jsme si to po dálnici a já jsem dostávala hlad. Benzínová pumpa byla daleko a jídlo nikde. Naštěstí jsem si vzpomněla, že jsem do tašky přihodila jedny čokoládové chlebíčky. Já na tyhle sladkosti moc nejsem, ale na obalu mě zaujala informace, že obsahují pravou belgickou čokoládu (55%). A co se s nimi nakonec stalo? Snědla jsem je všechny, no vážně. Čokoláda se mi rozplývala na jazyku a já si užívala příval energie. Naštěstí jsem tenhle hřích vykompenzovala chozením po horách, ale aspoň už vím, po čem sáhnout, když mi bude zase docházet energie. 


TOAST

Poslední kategorií výrobků Racio, které jsem vyzkoušela a o které bych Vám chtěla napsat jsou toasty. K dostání je buď celozrnný nebo toast multigrain. Musím říct, že tyto výrobky mě nadchly ze všech nejméně. Ve složení mě mrzí obsažený glukózový sirup a cukr, bez čehož by se toast určitě obešel :-) Možná díky němu jsou toasty chuťově sladší. Základ tvoří pšeničná a celozrnná pšeničná mouka. Sama vlastně ani nevím, k čemu by se nejlépe přikusovaly. Zkusila jsem je na sladko s domácí marmeládou i na slano s šunkou s sýrem cottage. Každý máme ale jiné chutě a co nesedí mě, může chutnat zase Vám. 


Můj článek se blíží ke konci a ještě jsem Vám ani zdaleka nepředstavila vše, co společnost Racio vyrábí a nabízí svým zákazníkům. Pokud byste se tedy chtěli o Racio výrobcích dozvědět více, doporučuji navštívit stránky www.racio.cz. Najdete zde třeba rady a tipy na domácí cvičení nebo si můžete nechat poradit od nutriční odbornice. 

A co Vy a pufované chlebíčky ... ano nebo ne?



16 komentářů:

  1. Teda, takový dlouhý a výstižný článek! Já jím tyto pufované chleby ráda. Dávám si je třeba v případě, že mi doma dojde běžné pečivo. Většinou mám totiž nějaké pufované chleby vždy v zásobě. Knackebrot mi chutná také moc, nejlepší jsem zatím měla nějaký sezamový, ten byl moc dobrý. Na oboje si klasicky mažu pomazánku/cottage a nebo si je přikusuji k salátu, když zrovna nemám chuť na klasické pečivo :)

    Monča / KOSMETICKÉ RECENZE /

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak .. s nějakou pomazánkou nebo k salátu jsou výborné. Jak už jsem napsala, dávám přednost těm knäckebrotům před chlebíčky, ale každý má rád něco jiného a pořád je to lepší, než třeba rohlík s máslem :-)

      Vymazat
  2. Já mám nejradši knäckebroty a jednou za čas si koupím cornies v čokoládě :) Jinak rýžové chlebíčky mi vůbec nechutnají :D Ty toasty jsem ještě nikde neviděla, až uvidím, ráda bych vyzkoušela :)

    http://myway-tofitness.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Toasty se dají koupit běžně v obchodě .. většinou je najdeš mezi těmi chlebíčky u normálního pečiva. Jak už jsem psala, mě teda moc nenadchly, ale tak možná Ti budou chutnat :-)

      Vymazat
  3. Já jím jedině Knäckebrot, se sezamem je boží, to máš pravdu!! A vyzkouším určitě Knäck Snack, ty mě tady zaujaly :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jooo, sezamové jsou můj favorit. Ty Knäck Snack jsou fakt moc dobré .. doporučuji určitě kmínové. Je to taková fajn chuťovka třeba k telce :-)

      Vymazat
  4. Já jím rýžové chlebíčky skoro pořád, místo pečiva, protože mi nedělá dobře pšeničná mouka :)

    www.meadelaida.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak vyzkoušej třeba i ty knäckebroty .. tam pšeničná mouka není, jen žitná :-)

      Vymazat
  5. O problematice glykemického indexu jsem vůbec nevěděla.

    Pufované výrobky zásadně nejím od té doby, co jsem kdysi v jednom článku četla informaci, že jde o celkem toxické a špatně stravitelné věci. Celozrnné obilí, které je vystaveno příliš vysokému tlaku a teplotě prý u testovaných zvířat způsobuje rychlou smrt. Většina živin je při takové teplotě a tlaku prý zničena a celý výrobek je těžko stravitelný pro organismus. Studie prý naznačují, že extrudované cereální výrobky mohou mít na krevní cukr mnohem horší účinky než proklínaná bílá mouka nebo cukr. Zpracování neničí špatně stravitelnou kyselinu fytovou, ale ničí enzym, který napomáhá jejímu trávení.

    No nic, já bych za ně určitě ruku do ohně nedala. Nepovažuji tento "polystyren" za potravinu hodnou toho, aby ji člověk jedl. Ale dohadovat se nebudu, přímé vědecky podložené zdroje těch studií a informací jsem nikdy nehledala.

    Dle Michaela Pollana (snad prominete odkaz na přeložený článek: http://stastnyblog.cz/2014/09/05/13-pravidel-jak-stastne-jist-podle-michaela-pollana/) si myslím, že je dobré se řídit mimo jiné větou: "Nejezte nic, co by vaše babička nebo prababička nepovažovala za jídlo." A moje babička by racio "věci" za jídlo rozhodně nepovažovala :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jo, moc děkuji za komentář. Článek si určitě přečtu. No jak už jsem napsala, určitě není moc vhodné jíst tyhle výrobky nebo spíš ty pufované výrobky každý den, ale jednou za čas se určitě nic nestane. Proto dávám přednost těm žitným knäckebrotům :-) A s tou babičkou je to pravda .. babičky věděly moc dobře, co je pro tělo dobré :-)

      Vymazat
  6. Mé oblíbené jsou rýžové se sojou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsem zatím asi nezkoušela .. mrknu se po nich v obchodě :-)

      Vymazat
  7. Ty simply koupim treba v kaufu nebo albertu? 😉 racio toast multi mam doma, jen z duvodu tedtovani zustanou ted zabaleny, je v nich psenice 😊:)
    Nicmene jsem si vcera koupila v dm bio kukuricne a jsou moc dobre, maji sice hodne sacharidu, ale co uz :(
    Btw: super clanek ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, dají se koupit normálně v obchodě. Doporučuji ty karotkové, sice to zní divně ale mě moc chutnají .. jako svačinka super :-) A děkuji moc za komentář :-)

      Vymazat
  8. mě vyhovují kncakebroty, občas si dávám raciolky a díkybohu se mi nestává, že bych po nich měla brzy hlad :) asi opravdu kvalitnější suroviny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každému vyhovuje něco jiného :-) A pokud ty chlebíčky zkombinuješ s nějakou bílkovinou, tak hlad mít určitě nebudeš .. jenže někdo to chroupe jen tak a myslí si, že po nich zhubne :-D

      Vymazat

 

Cooking with Šůša

Cooking with Šůša

mytaste.cz

myTaste.cz

Čtenáři